Berang artikel ‘Amanat Hadi’, Samsuri tuduh Rais sakit otak

Setiausaha Politik Presiden PAS, Dr Ahmad Samsuri Mokhtar membidas tulisan Pengerusi Biro Strategi dan Dasar Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU), Datuk Rais Hussin yang mendakwa Datuk Seri Abdul Hadi Awang mempopularkan budaya kafir-mengkafir di negara ini.
Menurutnya, kemungkinan, pembabitan Rais yang juga adalah anggota Majlis Pimpinan Tertinggi BERSATU dalam politik telah menyebabkannya menderita.
“Barangkali menceburi politik telah menyebabkan penulis artikel ini menderita seperti orang sakit otak.
“Atau ada sebab lain sehingga tulisannya penuh dengan cerita seperti seorang yang sasau sehingga tidak dapat membezakan fakta dan realiti,” katanya dalam asatu mesej Whatapps kepada Malaysiakini.
Dalam tulisannya di potral Malaysiakini bertajuk ‘Amanat Hadi dan Muawiyah Malaysia’ hari ini, Rais berkata apa yang Abdul Hadi sampaikan jauh lebih terkehadapan.
Beliau berkata, sesiapa sahaja yang terkeluar dari bulatan PAS dan Abdul Hadi, dianggap dan dilabel sebagai insan yang tidak punya lagi kepercayaan atau ‘kafir’.
“Disebabkan itu terdapat ceramah-ceramah agama yang berasingan antara mereka walaupun dalam kampung yang sama.
“Juga terdapat imam-imam yang berasingan antara mereka bagi mengimamkan solat harian, kenduri-kendara (kenduri kahwin dan sebagainya) yang berasingan, rumah sembelihan, kenduri arwah, solat Jumaat, juga tapak pengebumian pun berasingan.
“Keluarga terasing, suami dan isteri dipisahkan dengan perbalahan kemudian penceraian, anak-anak tidak tahu menahu dengan apa yang berlaku dan lama-kelamaan, praktis ini membawa kepada perpecahan umat Islam di Malaysia dalam skala yang besar,” tulis pemimpin BERSATU itu.
Menurut Rais, Amanat Hadi ini sama dengan keganasan yang paling buruk berlaku dalam sejarah Islam – penanaman benih kelemahan dalam dunia Islam, di mana Sunni dan Shia terpaut sebagai seteru yang terdedah kepada bahaya ancaman luar.
Read More / Baca Lagi >>

Subscribe to receive free email updates: