Tahun baru: Laungan turun minyak, turun Najib bergema

Ratusan penunjuk perasaan turun ke jalan raya pada sambutan Ambang Tahun Baru dalam perhimpunan 'Turun Minyak Turun Najib' malam ini.
Perhimpunan bermula di Kompleks Beli-belah Sogo di Kuala Lumpur sawal jam 9 malam tadi dan hadirin mula berarak ke Dataran Merdeka dua jam kemudian.
Sedikit kekecohan timbul ketika penunjuk perasaan mula berarak kerana OCPD Dang Wangi Shaharudin Abdullah yang berada di lapangan bagi memantau bantahan itu meminta pihak penganjur mematuhi syarat-syarat yang telah dipersetujui.
"Hentikan kompang, itu tidak dibenarkan," jeritnya kepada pihak penganjur kerana laungan bising slogan 'turun turun'.
Beliau juga meminta pihak penganjur tidak menggunakan pembesar suara dan para penunjuk perasaan tidak menganggu lalu-lintas ketika mereka berarak.

Hadirin yang bersemangat dijangka sekitar 500 orang berbaris sambil kenderaan polis mengekori mereka dari belakang.
Dalam suasana pesta, para penunjuk perasaan menyanyi dan melaungkan slogan 'Turun Najib, hancur Umno' dan juga 'Mansuh GST, Turun minyak'.
Bagaimanapun pihak polis menghentikan para penunjuk perasaan kira-kira 200 meter dari Dataran Merdeka mengingatkan mereka perlu mematuhi syarat-syarat perhimpunan itu.
Salah seorang penganjur, Syukri Ab Razab sedang berunding dengan pegawai polis tersebut menekankan peraturan tidak membenarkan mereka menggunakan pembesar suara sebagai tidak wajar.
Sekitar jam 11.30 malam, Shaharuddin memberikan hadirin 15 minit untuk bersurai.
Pihak penganjur mengeluarkan arahan bersurai sekitar jam 11.45 malam tetapi sekumpulan penunjuk perasaan bergerak di jalan dan duduk dalam bulatan serta terus menyanyi dan memukul kompang sementara menunggu acara pertunjukan bunga api di Dataran Merdeka.
Selepas tengah malam sepasukan unit Light Strike Force polis berada di lokasi tetapi tiada tangkapan dibuat.
Shaharuddin memberitahu wartawan pihak polis akan menyiasat pihak penganjur kerana melanggar syarat-syarat dalam Akta Perhimpuna Aman 2012.

Subscribe to receive free email updates: