RUU 355 TIDAK ADA KAITAN DENGAN KEPUTUSAN KES M INDRA GANDHI DI MAHKAMAH PERSEKUTUAN

Oleh Che Ibrahim Mohamed 


 Ambo tersenyum bersendirian bila membaca komen Mohd Amar, TMB Kelantan berkaitan kes M Indra Gandhi, yang mendesak BN segera meluluskan RUU 355 bagi mempertingkatkan martabat mahkamah syariah. 

 Keputusan Mahkamah Persekutuan pada 29/1/2018 yang memutuskan penukaran agama 3 orang anak perayu yang dibuat oleh bapanya, Muhammad Riduan pada tahun 2009 adalah tidak sah dan terbatal di segi undang undang tidak ada kaitan sikit habuk dengan RUU 355. 

RUU 355 ialah satu cadangan menaikkan kadar hukuman di mahkamah syariah daripada denda RM5000, penjara 3 tahun dan sebat 6 kali kepada denda RM100,000, penjara 30 tahun dan sebat 100 kali. 

 Ruu 355 jika diluluskan, hanya membolehkan mahkamah syariah mengenakan hukuman yang lebih tinggi ke atas kes kes yang dibicarakan, bukannya menambah atau memberi apa apa bidangkuasa baru kepada mahkamah syariah. 

 Kes M Indra Gandhi adalah contoh kepada pertembungan undang undang antara mahkamah sivil dan mahkamah syariah di mana undang undang yang diamalkan di mahkamah sivil adalah lebih tinggi dan terpakai, manakala undang undang di mahkamah syariah akan terbatal dan tidak sah bila bertembung dengan undang undang sivil. 

 Pertembungan undang undang ini hanya boleh diselesaikan dengan menyemak semula semua undang undang yang sedang berkuatkuasa dan meminda Perlembagaan Persekutuan dengan memasukkan satu peruntukkan mana mana undang undang yang bercanggah dengan syariah Islam hendaklah terbatal dan tidak boleh dikuatkuasakan serta tidak sah. 

 Adalah amat malang bila Negeri Kelantan yang memgamalkan Dasar Membangun Bersama Islam mempunyai seorang TMB yang hanya pandai menggunakan agama dan sentimen Islam untuk memperdayakan masyarakat.~ sumber

Subscribe to receive free email updates: