Nota Sepang - Tun jauh berani dan gentleman dari MO1 !!!

Oleh Hanipa Maidin

1. Semasa Tun M menjadi PM kita harus akui apa yang pembangkang tak kata pada Tun M. 

2. Namun, saya bersetuju dengan Tun M yang kata dalam keterangannya di Mahkamah yang beliau tidak pernah saman sesiapa walaupun mereka mungkin memfitnah beliau. 

3. Bagi saya, dalam hal ini Tun M adalah betul. Ini kerana sebagai PM beliau sentiasa terdedah kepada " public scrutiny" ( pemerhatian awam ) dan amat tidak wajar mana-mana PM menyaman sesiapa pun khususnya kes fitnah. Apatah lagi, PM terlibat dalam pelantikan hakim termasuk CJ. Saya masih ingat kata kata George Carmab QC " Of course, politicians are not angels, nor do we expect them to be". 

4. Tetapi, keadaan yang sama tidak berlaku kepada MO1. Kerja dia nak saman orang je, tapi yang anehnya, dia tak mahu pergi Mahkamah. 

5. Apabila beliau saman mantan Ceo Harakah dan harakahdaily mengenai dakwaan memfitnahnya dalam isu 1MDB, saya dan sdr Faiz Fadzil mewakili Dr. Rosli dan harakahdaily pada masa tu. 

5A. Kami bangkitkan isu pembelaan "fair comment" dan "qualified privilege". MO1 buat permohonan untuk batalkan pembelaan kami, tapi Mahkmah tolak permohonan dia. Patutnya kes kena bicara, MO1 kena pergi Mahkamah, kena duduk dalam kandang saksi dan saya berpeluang untuk soal balas ( cross examine ) dia.. tapi tak kesampaian sebab meskipun kami menang, khidmat kami ditamatkan oleh parti suci. 

6. Bagi saya, jika betul MO1 nak saman sangat fitnah, dia patut saman akhbar Perancis yang kaitkan dia dengan isu pembunuhan Altantuya, saman NYT yg kaitkan dia dengan isu IMDB dan byk lagi international newspapers atau magazines. Baru anak jantan!

 7. Paling kurang mendiang Lee Kwan Yew berani juga saman FEER ( Far Eastern Economic Review ) dan berani juga pergi mahkamah untuk disoal balas oleh QC ( Queen Counsel ) iaitu George Carman QC - a superb cross examiner. Sepertimana sebuah akhbar kata tentang George Carman " asking questions, he is virtuoso " ( sangat berbakat ). 

Allah lebih tahu. 

YB Sepang. 28.02.2018

Subscribe to receive free email updates: