PRU ini, Melayu tahu siapa menguntungkan mereka, kata Ku Li


Veteran Umno, Tengku Razaleigh Hamzah tidak menolak kemungkinan parlimen tergantung selepas pilihan raya umum (PRU) akan datang, tetapi beliau masih meragui kemampuan pembangkang menarik sokongan sebahagian besar orang Melayu.
tengkuDalam temubual eksklusif bersama FMT baru-baru ini, Ku Li berkata pembangkang harus terima hakikat akan cengkaman Umno ke atas orang Melayu di kawasan luar bandar.
“Semua orang suka berpihak kepada pemenang. Orang akan menyokong pemenang. Orang tidak akan bertarung dan cuba menyokong orang yang kalah. Mereka boleh dapatkan apa yang mereka perlukan daripada pemenang.
“Di kawasan luar bandar, mereka mendapat perhatian dari Umno. Umno selalu turun padang, sebab itu PAS pun tidak dapat mengusir mereka dari kawasan luar bandar,” katanya.
Beliau berkata seperti orang Cina yang menjaga kepentingan mereka dengan mengundi kalangan mereka sendiri, begitu juga orang Melayu, yang memilih calon yang akan menjaga kepentingan mereka.
“Saya rasa orang Melayu tahu yang mana boleh menguntungkan mereka. Anda bukan bercakap tentang orang Melayu 1957 tetapi orang Melayu 2018. Mereka ada sekolah-sekolah, kolej-kolej dan masyarakat,” kata Ku Li yang sudah hampir 5 dekad mewakili kawasan Parlimen Gua Musang, Kelantan.
Ku Li berkata walaupun di tengah-tengah urbanisasi yang pantas, orang Melayu kebanyakannya masih berada di luar bandar. Tambahnya, sejumlah besar orang Melayu menetap di kawasan bandar kerana terpaksa.
“Bukan kerana mereka rasa selesa hidup di kawasan bandar, walaupun orang muda menyesuaikan diri kepada perubahan kehidupan baru ini. Tetapi yang muda akan mendengar orang tua mereka. Mereka tidak melawan ibu bapa. Jika bapa kata, ‘Umno’, maka Umno lah!”
Beliau berkata demikian ketika diminta menghuraikan pandangannya, yang mengatakan kehadiran lebih ramai parti pembangkang pada pilihan raya nanti akan memberi kelebihan kepada Umno.
Sekurang-kurangnya 3 parti pembangkang yang akan bertanding berteraskan Melayu, termasuk PAS, PPBM dan Amanah, sementara PKR berbilang kaum dengan majoriti orang Melayu.
Petikan daripada temubual bersama Ku Li
Tentang undi Melayu
FMT: Anda baru-baru ini mengatakan Barisan Nasional mempunyai peluang yang lebih baik memandangkan lebih banyak parti pembangkang menyertai pilihan raya nanti.
Ku Li: Saya bercakap mengenai pengaruh.
FMT: Tetapi pilihan raya kali ini mengenai bagaimana orang Melayu akan membuang undi mereka.
Read More / Baca Lagi >>

Subscribe to receive free email updates: